2012 m. lapkričio 15 d., ketvirtadienis

Muzika ginti kultūrą



    Vienas iš pačių gražiausių ir svarbiausių Lietuvos tūkstantmečio pasiekimų yra neregėtą lygį pasiekusi mūsų valstybės muzikinė kultūra! Iš tikrųjų turime kaip niekada daug aukščiausio lygio muzikos atlikėjų: solistų, ansamblių, orkestrų, chorų, garsinančių Lietuvą visame pasaulyje, daugybe pop,rock, folk rok, džiazo ir kitokių žanrų grupių.
       Greta išaugusios elito muzikinės kultūros patobulėjo ir masinis muzikinis švietimas- bendrasis muzikinis ugdymas švietimo institucijose. Lyginan su anksčiau buvusia, turime visai neprastą muzikinio ugdymo bendrojo lavinimo mokyklose sistemą, kurios gali pavydėti daugybė Europos ir pasaulio šalių. Bendrojo  muzikinio ugdymo tobulinimas-brandesnės muzikinės kultūros troškimas- svarbus ne tik siauru profesiniu muzikiniu, bet ir bendruoju, t.y. kultūriniu dvasiniu, žmogaus ugdymo požiūriu.  Mes sunerimę dėl ekonominės krizės. Tačiau nekalbame, kad tai ne atsitiktinis dalykas, o dėsninga dvasinės kultūros krizė, kuri tarsi vėžys jau seniai alina mūsų išdidžią civilizaciją, padarinys.
   Nuo seniausių laikų žinoma, kad muzika skvarbumo, emocinio paveikumo, išplitimo požiūriu neturi sau lygių konkurentų menų bendrijoje. Ji pasiekia visus, visur ir visada. Mes su tuo seniai apsipratome, todėl neretai jos nepastebime. Akreipiame dėmesį tik į jos įtaigesnes detales: triukšmingus ritmus, banalias melodijas šou scenose, vaizdo klipuose, spalvų žaismuose.
  Publikai reikia renginių, kurie linksmina, kelia nuostabą. O juose muzika atlieka svarbiausią rolę. Totaliai, tūkstančius kartų tai kartojant, įtvirtinama nuostata, kad muzika- tai tik pramoga, skanus papildas prie „rimtų“ dalykų. Šią nuostatą kuria ir plėtoja galinga pramogų industrija, taip pat žiniasklaida. Dideli pinigai...
  Muzika – kultūros reiškinys. Šimtmečius kultūra pasireiškia kaip asmens dalyvavimas tobulinant bendras, visuotinai svrbias žmogiškąsias vertybes. Tačiau moderniojoje kultūroje žmogiškumo tematika beveik  išnyko. Vis mažiau aišku, kas turima galvoje, kai kalbama arba rašome apie „kultūrą“. Pavojingiausia tai, kad hedonistinėje, vartotojiškoje, smagumų ir besaikio naujumo kultūroje žmogus retai pasigenda tikro meno, dėl to žmonės dažniausiai nejaučia diskomforto. Dažnai nustojama vertinti, kas yra menas ir kas jau nebe. Į meną žiūrima tik kaip į išdaigą, pretenziją, triuką, fejerverką. Net ir menininkai kartais leidžia sau viską, nesukdami galvos, ar jų menas padeda žmogui tobulėti, ar stumia į beprasmiškus prasiblaškymus, vienadienį šou patyrimą. Į klasuimą, ar menas gali išgelbėti vartotojišką kultūrą apsirijusį pilietį, dažnas jaunas menininkas atsako: „Negali ir, žinoma, nereikia nieko gelbėti menu. Menas visuomenėje yra ligda, o ne vakcina. Menininko misija viešajame gyvenime yra gražus mitas. Ar tas mitas yra gražus ar vulgarus, ar gašlus, ar žavus, ar pamokantis, ar tvirkinantis, lai sprendžia skaitytojas. O meninė siela, be abejonės yra pati užterščiausia...“.
   Žvelgiant į padėtį kultūros požiūriu ir galvojant apie žmonių ateitį, akivaizdu, kad muzika- tai per daug svarbus dalykas, kad būtų galima apsiriboti ja tik kaip pramoga, t.y. „bumčikų“, popso kultūra. Dabar „blogiukai“, kaip ir mokyklos neklaužados ir keikūnai, dažnai bendraamžių keliami ant pjedestalo. Pašiepti estetines ir etines normas, dvasingumo puoselėjimą tapo vos ne garbės dalyku. Tai nėra vien nerūpestingi, nekalti pramogų žaidimai. Jie reiškia, kad masinėje kultūroje įsigalėjo vertybių sumaištis grindžiama neatsakinga vertybių pliuralizmo ideologija. Daugelis šiuolaikinių mankurtų jau nebesugeba orientuotis, kas gražu ir kas bjauru, kas gerai, o kas blogai...
   Kaip svarbu skirti dorą nuo amoralumo, taip svarbu mokyti jaunąją kartą skirti gerą muziką nuo blogos, elito muziką nuo kičo, nuo menkavartės „muzikos“. Visa jaunoji karta turi teisę į elito muziką.
   Šiandien mums reikia ginti kultūrą. Mus užvaldė susvetimėjimas, nejautra, daiktų, pinigų, hedonizmo kultas. Tai pamina pastoviąsias vertybes, tikėjimą: prarandami dvasios turtai, istorinė, tautinė, kultūrinė atmintis. Suprimitivėjo meilė, šis svarbiausias jausmas ir didžioji etinė, dvasinė vertyvė. Meilė paprasčiausiai sutapatinama tik su biologiniu aktu. Ji atskiriama nuo tikėjimo, nuo šeimos ryšių, nuo doros, nuo pareigos, nuo Dievo meilės.
  Rūpinantis kultūra svarbu atkreipti didesnį dėmesį į muziką. Kas ji? Ji- kaip įvairiausi žmonės. Reikia girdėti, suprasti muzikos ir žmonių įvairovę; didį grožį ir banalumą, dvasinį turtingumą ir išsigimimą, taurumą, šventumą ir agresyvumą, brutaumą, kūrybą ir griovimą, būties idealų teigimą ir grubų pragmatizmą , išmintį ir ptoto pametimą garsinių narkotikų siautulingame triukšme ir t.t. Visa tai turi labai artimą ryšį su mūsų visų ir būsimų kartų kultūra, socialinio ir dvaisnio gyvenimo kokybe.
   Muzika, menas  siekia suprasti žmogaus būklę iš vidaus, tokią, kokia ji yra, supratsi, ką reiškia būti žmogiška būtybe, pajausti žmogaus buvimą. Čittapad rašo, kad žmogus vystytųsi harmoningai, „jį būtina apsupti tokiais meno kūriniais, kurie spinduliuotų meilę, beje, ne geidulingą, o natūralia- tyrą, švelnų, gilų jausmą be puikybės, pavydo, baimės. Paveikslai, vaizduojantys gražią gamtą, gėles, muzika,  perteikianti grožį ir meilę, bylojanti, kad laimingas gyvenimas Žemėje yra galimas, kai paisome gamtos dėsnių.  Neatsitiktinai nuo senų laikų išminčiai pabrėždavo, jog su muzikos kokybe susijęs visas mūsų gyvenimas: būsenos, jausmų kultūra, nuostatos, mintys, charakteris, gyvenimo būdas. O nuo jų jau priklauso mūsų veiksmai, bendravimas, jaunosios kartos ugdymas, šeimos, tautos, valstybės gyvenimas, brandos, senatvės kokybė, kūrybiškumas, intelekto, dvasinės sveikatos išlaikymas ir tobulinimas, ir daug kas kita. 

                                                                                                                        Zenonas Rinkevičius "Ką reiškia mokyti muzikos?"

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą