2013 m. lapkričio 3 d., sekmadienis

F. Šopenas

Jaunas Šopenas buvo jautrus ir poetiškas-tai savybės ,kurias vaikas paveldėjo iš motinos.Jis užaugo Varšuvoje. 
Šopeno aistringa meilė muzikai išryškėjo anksti. Jis grodamas fortepionu daugiau pramogaudavo,improvizuodavo ir kurdavo, nei mokydavosi gamų ar pratimų 1818-ųjų vasarį koncerte ,skirtame labdarai,jaunas Friderikas galvojo ne apie savo talentą, o apie aksominį švarkelį bei apykaklę, ir kokį įspūdį šie apdarai padarė publikai. 
1829m. Šopenas jau buvo pakankamai susiformavęs menininkas, mokantis atskirti tikrus dalykus nuo blizgučių-tai rodo jo pagarba Bethovenui. Tačiau kaip būtų keista,Bethovenas tarp Varšuvos klausytojų darėsi vis nepopuliaresnis. Šopenas juo domėjosi paskatintas mokytojo Žyvnio, tačiau jo paties kūrybai įtaką darė ir madingi to meto kompozitoriai: Humelis,Mošelesas, Kalkbreneris. Jų muzika žinoma neprilygo Vienos mokyklos didybei ir paties Šopeno išradingumui bei poetiškumui. 

1831 01 01 Laiškas Janui 
Ką veikia mano draugai? Aš esu su jumis visais, aš numirčiau už jus ,už jus visus.Kodėl aš toks vienišas? Ar tikrai jūs galite būti kartu tokiu baisiu momentu? Šiandien Naujieji metai-kaip liūdnai aš juo pradedu.Galbūt aš nesulauksiu jų pabaigos.Apkabinkit mane Tuvyksti į karą.Sugrįžk pulkininkas.Sėkmės jums visiems.Kodėl aš negaliu mušti būgno? 

1831 04 
Šiandien Prateryje(parkas Vienoje) buvo gražu.Čia vaikštinėjo daugybė žmonių, su kuriais aš neturėjau nieko bendro.Gėrėjausi lapija, pavasario aromatu ir gamtos tyrumu, grąžinusiu mano vaikystės jausmus.Artinosi audra, ir aš grįžau namo. Audra praėjo pro šalį, tik liko liūdesys:kodėl? Net ir muzika šiandien manęs netraukė..Laikraščiai ir afišos paskelbė apie mano koncertą.Jis turi įvykti po dviejų dienų, bet jaučiuosi kaip niekur nieko:atrodo, kad tai manęs neliečia.Aš nesiklausau komplimentų, jie atrodo man vis kvailesni ir tušnesni. Trokštu mirties, norėčiau pamatyti savo tėvą.Viskas , ką aš esu iki šiol matęs užsienyje, atrodo man sena ir pasibjaurėtina.Vis dažnaiu dūsauju dėl namų, dėl tų palaimintų akimirkų, kurių nemokėjau vertinti.Atrodę dideli dalykai virtę paprastais; tai ką laikiau smulkmenomis, dabar, atvirkščiai,įgavo didingą prasmę.Žmonės čia nėra artimi:jie yra malonūs, bet malonūs tik iš mandagumo.Esu suglumęs, esu melancholiškas, aš nežinau , ką man daryti su savimi .O ,kad aš būčiau vienas.. 



Šopenas yra kompozitorius iš pašaukimo.Iš tikrųjų neprilygstamai lengvai ir švelniai šis menininkas skambina preiudus fortepionui:be to, jokių kūrinių nesugretinsi su jo kūriniais, kupinais originalumo,savitumo ir grakštumo. 

Listo recenzija 
..Jis nebijojo pasirodyti, jog yra poetiškas,elegiškas, gilus ,tyras ir svajojantis.Pačiais pirmaisiais akordais jis užmezgė glaudų ryšį tarp savęs ir auditorijos. 

1848 10 04 Laiškas Gžymalai,Anglija 
Menas čia reiškia tapybą, skulptūrą ir architektūrą.Muzika nėra menas ir nevadinama menu.Jei pasakai, jog esi menininkas, anglas supranta ,kad turi tapytojo,skulptoriaus specialybę.Muzika čia yra profesija, o ne menas, todėl niekas nekalba ir nerašo apie kurį nors muziką kaip apie menininką, nes jų kalboje ir papročiuose tai kažkas kita nei menas-tai profesija.Muzikantai čia groja dėl grožio, bet išmokyti juos padorių dalykų -neįmanoma. Ledi X laikoma čia didele muzike.Kartą man paskambinus fortepijonu ir kitoms škotų ledi padainavus įvairių dainų, buvo atnešta kažkas panašaus į armoniką ir ji kuo rimčiausiai grojo, baisiausiai klydinėdama.Man atrodo, kad visiems čia trūksta vieno šulo.Jie visi žiūti į savo rankas ir labiausiai įsijautę groja klaidingas natas.Keisti žmonės, tepadeda jiems Dievas. 

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą