2012 m. lapkričio 15 d., ketvirtadienis

Muzikos galia ir muzikinė mintis




Gera muzika atveria platesnius ir svarbesnius horizontus, kurių negalima išreikšti žodžiais. Muzika labai paveiki, nes ji „žaidžia“ jautriausiu, emociškai rezonuojamu gyvybės mechanizmu: vibracijomis, ritmais, intonacijomis. Muzikos įtaiga priklauso nuo to, kokia muzika ir kaip ja naudojamasi.
  Geniali, šimtmečius kultūroje gerai vertinama, į aukštus idealus orientuota muzika yra dvasinga. Pastovus ryšys su tobula muzika gilina žmogaus dvasingumą. Panašiai- kaip filosofija- ji mus praturtina ne objektyviu ir pragmatišku žinojimu, bet keičia mus, padaro iš mūsų kitokius žmones. Tokia muzika tarnauja žmogiškumui. Atvirkščiai, dvasios, chaosą, svaigulį, agresiją ir blaškymąsi demonstruojanti muzika stumia žmogų į neviltį, savęs naikinimą. Tai nepaprastai pavojinga žmogui, ypač vaikui, jėga. Ji galbūt pavojingesnė už ekologines ir kitokias katastrofas, nes nepastebimai, kasdien globaliai iškreipia vertybes, žaloja, deformuoja žmonių dvasinį pasaulį.
   Pitagoras giedodavo ir grodavo arfa kiekvieną rytą, idant jo mintis būtų dieviška. Muzika įkvėpdavo kūrybai daugybę menininkų, medikų, mokslininkų, mąstytojų.
Tobula muzika- genialiai ištobulintas instrumentas, skirtas žadinti teigiamas emocijas, taip pat ir idėjas, nuostatas, gyvenimo išmintį. Didis grožis- tai kartu ir išmintis. Todėl sakoma, kad genialus menininkas yra didis išminčius, nes grožis turi savyje paslėptą svarbią prasmę.
A.Jusfinas knygoje „Muzika-gyvenimo jėga“ aprašė kažkada vykusį pokalbį su D.Šostakovičiumi. Kompozitorius papasakojo jam tokią istoriją. Jaunas poetas atnešė Šostakovičiui savo eilėraščius, kurie galbūt taps romansais, ir patenkintas kalbėjo: „Kaip tvirtino Puškinas, poezija turi būti kvailoka, o juo labiau iš muzikos nereikia reikalauti proto.“ Šostakovičius, įprastu gestu trindamas rankas, pasipiktino: „Kaip tai-nereikia proto? Jei muzika tikra, tai ji negali būti kvaila. Arba tai iš viso ne muzika.. „Minėtas autorius prisimena ir jam kalbėjusį V.Solovjovą-Sedojų: „Muzika be smegenų- tai garsų košė, o protas ir talentas iškart matyti net paprastutėje aštuonių taktų dainelėje.“
   Jei muzika intonacine kalba žadina mintis, kurių negalima įvardinti žodžiais, tai kas per mintys? Gal jos reikšmingos tik pačiam kūrėjui?
 Mąstoma ne tik žodžiais. Mąstymas labai įvairus. Priklausomai nuo medžiagos, mąstymas pasireiškia įvairiomis formomis: sąvokomis, linijomis ir spalvomis (vaizduojamasis menas), apimtimis( architektūra), garsai( muzika). Tačiau visus mąstymo pasireiškimus, visus intelektus vienija bendrieji universalūs dėsniai: apibendrinimas, analizė, lyginimai, logika, proporcijos, tikslingumas, saikas, dramaturgija, formos ir turinio priklausomybės bei kt.  Tobulinant muzikinį mąstymą, ugdomas ir bendrasis mąstymas.
 Žmogus įsitraukias į kūrinių (simfonijos, operos,oratorijos) klausymąsi ir apmastymus, tobulina ne tik „muzikos suvokimą“, bet ir su jos suvokimu susijusias kitas psichikos galias: dėmesį, vaizduotę, atmintį, intuiciją, emocijų pasaulį, mąstymo apimtis ir kokybę, kūrybos gebėjimus ir kt. Tai labai svarbūs psichinės, dvasinės veiklos dalykai. Jie perkeliami ne tik į kitų menų pažinimą, bet ir į visas gyvenimo sritis: mokslinį pažinimą, kūrybą, daiktinę ir dvasinę veiklą, žmonių socialinius santykius, vertybines orientacijas, tikėjimą.
    Šalia rimtosios stambiųjų formų muzikos žanrų esama daug vertingos populiariosios muzikos, pavyzdžiui, šokių, dainų žanrų muzikos. Ji skirta klausymuisi, pramogai, bendravimui ir skleidžia džiaugsmą , reikšmingas menines idėjas. Populiarioji klasikinė muzika- tai klasikų valsai, mazurkos, menuetai, simfonijų skerco ir kitokių šokių dalys.
                                                                                                                     Zenonas Rinkevičius "Ką reiškia mokyti muzikos?"

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą