Visi vaikai
mokomi muzikos. Valstybė, tėvai siekia, kad jaunoji karta mokytųsi jos, jei ne
dėl muzikinės karjeros, tai bent dėl „bendro išsilavinimo“. Kiekvienas supranta
ar bent nujaučia, kad tai žmogui teikia daugiau kultūringumo: mokymas(-is)
plečia akiratį, lavina gabumus, turtina dvasios galias, tobulina socialinius
įgūdžius ir kt. Muzikos mokymas turi parengti mokinius aktyviai dalyvauti
muzikiniame gyvenime, plėtoti saviraiškos galias bendraujant ir
bendradarbiaujant. Suaugusieji įvertina ir tai, kad muzikos mokymas papildomo,
neformaliojo ugdymo įstaigose, užklasinėje veikloje užima vaikus, atitraukia
juos nuo nusikalstamų kompanijų, alkoholio, kvaišalų, padeda išvengti
priklausomybės nuo kompiuterinių žaidimų ir kt. Tik reikia apgailestauti, kad
kartais užimtumo motyvas laikomas vos ne svarbiausiu.
Masinės muzikos rinkos, malonumų kultūros
sąlygomis žodžiai „kultūringumas“ ,“dalyvavimas muzikiniame gyvenime“, „muzikos
išmanymas“, „saviraiška“ ir kt. Tapo daug seklesni. Svarbu, kokia muzika
suprantama, kokia toji saviraiška ir kokias vertybes ji išreiškia. Rinkos
kultūra siekia, kad šie migloti ir abstrakyūs dalykai būtų konkretinami, kad
jie teiktų naudos, atneštų pelno. Įsigalėjo komercinis požiūris į meną, muziką.
Mokykla nėra toji vieta, kurioje mokoma
muzikos taip, kaip muzikos mokykloje. O jei to nesiekiama, tai kokia to
ilgalaikio mokymo(-si) prasmė? Juk muzikos ir taip pilna! Ar iš tikrųjų rekia
mokytis teorijos, natų, muzikuoti instrumentu, kad galėtum diskotekoje šokti,
klausytis popso(„dalyvaut muzikiniame gyvenime“) ir net kurti kompiuteriu „sintetines“
kompozicijas? Pagaliau, ar privalu mokėti
dainuoti dėl to, kad galėtų gėrėtis operete, popžvaigždžių dainavimu?
Tai retoriniai klausimai. Gali kai kam
atrodyti, kad muzikos mokymas mokykloje, jei ne visai, tai mažų mažiausiai
nelabai reikalingas. Dar prieš kelis
dešimtmečius kai kuriose šalyse pradėjo reikštis neprielankumas muzikos
mokymui: „Bachai, Bethovenai, pasitraukit! Duok kelią rokui!“ Todėl pradėta
nerimauti: jei mokykla nekeis savo konservatyvių nuostatų muzikos mokymo
strategijos atžvilgiu, muzika gali būti tiesiog išspirta iš mokyklos. Kartu su
muzikantais, nežiūrint jų kilnių siekių.
Muzikos mokytojai skundžiasi, kad muzikos
pamokoms skiriama per mažai mokymo laiko. Tačiau svarbiausia jų ugdomoji
kokybė. O kas yra muzikos pamokos dabartinių mokinių akimis? Tai pamokos, kai
galima laisvai „prastumti“ laiką: pažaisti su taip vadinamais ritmo
instrumentais, vaizduoti kažką dainuojant, klausantis nuobodžios,
nesuprantamos, klasika vadinamos muzikos... Vieniems tai proga paversti pamoką
mažu šou renginiu, kitiems- atlikti rimtesnių dalykų namų darbus arba užsidėjus
ausines klausytis „savo“, „tikrosios“, muzikos ....Tiesa, visai įdomu, kai
pasitelkiama kompiuterinės informacinės technologijos, kuriama muzika. Bet kol
kas tai labiau ateities nei šiandienos dalykai. Ar tasai kelias gali atversti į
didžiąsias klasikinės muzikos vertyves? Vakarų šalių praktika jau senokai
parodė, kad tai neblogai tarnauja estetizmui ir funkciniam smagumui, bet menkai
prisideda ugdant asmenybę.
Muzikos mokymo(-si)
tikslas- muzikinės kultūros, kaip svarbios dvasinės kultūros dalies, formavimas
ir plėtotė.
Zenonas Rinkevičius "Ką reiškia mokyti muzikos?"
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą